Proces rejestracji pojazdów
Moment zakupu pojazdu sprowadzonego zza granicy, dodatkowo uprzyjemnia obowiązek jego rejestracji. Proces ten można wykonać samodzielnie, bądź zlecić to firmie, mającej doświadczenie w wykonywaniu tych czynności. Wykonanie tego procesu wiąże się z następującymi krokami:
- Wykonanie badania technicznego – jest to niezbędne, by znać stan zakupionego pojazdu. Weryfikacja jego parametrów technicznych wykonuje stacja kontroli pojazdów. Po wykonanym sprawdzeniu diagnosta wystawia zaświadczenie z przeprowadzonej usługi. Dokument ten jest niezbędny w procesie rejestracji.
- Opłacenie akcyzy – w zależności od pojemności silnika, zgodnie z wartością pojazdu opłaca się 3.1% poniżej
- Tłumaczenie dokumentów – tłumaczenie dokumentów jest niezbędne do przeprowadzenia procesu rejestracji, szczególnie jeżeli pojazd jest sprowadzony z poza unii europejskiej
Pojazd należy zarejestrować w wydziale komunikacji, właściwym dla Twojego miejsca zameldowania. Rejestracja pojazdu używanego wymaga następujących dokumentów:
- wypełniony wniosek o rejestrację pojazdu;
- dowód rejestracyjny z ważnym badaniem technicznym;
- dowód własności pojazdu, czyli umowa bądź faktura vat;
- kartę pojazdu, o ile została wydana;
- obecne tablice rejestracyjne, jedynie w przypadku, gdy następuje zmiana powiatu/miasta rejestracji;
- dokument tożsamości nowego właściciela;
- potwierdzenie zapłaty polisy OC.
Opłaty za rejestrację
Koszt rejestracji pojazdu w wydziale komunikacji wynosi 180 zł, jeżeli jest on zarejestrowany na terytorium kraju, natomiast 256 zł jeżeli jest sprowadzony zza granicy.
Koszt akcyzy zależy od pojemności silnika pojazdu oraz wartości rynkowej. W przypadku pojazdu z napędem hybrydowym lub elektrycznym, opłata akcyzowa jest zmniejszona o połowę.
- 3.1% dla pojazdów o pojemności silnika poniżej 1999 cm3
- 18,6% dla pojazdów o pojemności silnika równych i powyżej 2000 cm3
Koszt badania technicznego jest zależny od zakresu oraz rodzaju pojazdu. Podstawowe badanie techniczne kosztuje 99 zł natomiast w przypadku pojazdu, który miał kolizję drogową, bądź wypadek niezbędne jest wykonanie dodatkowego badania technicznego po kolizyjnego w kwocie 95 zł.
W przypadku zlecenia usługi podmiotowi zewnętrznemu, wymagana jest opłata administracyjna w kwocie 17 zł. Upoważnienie obowiązuje do końca trwania procesu rejestracji.
Zapraszamy do kontaktu oraz współpracy. Odpowiemy chętnie na wszystkie niezbędne pytania.