Hak holowniczy do pojazdu

Super, masz już upragniony pojazd. Nadeszła zatem dorosła decyzja o montażu haka do pojazdu. W pierwszej kolejności należy skontaktować się z serwisem, który owy hak zamontuje. Gdy to już się stanie faktem, możesz go użytkować. Zwrócę ci jednak uwagę na kilka drobiazgów, które mogą ułatwić tobie bezpieczne jego użytkowanie. Gotowy? Zaczynamy

Montaż haka implikuje jego zarejestrowanie (przynajmniej w Polsce), a robi się to następująco:

  • Przyjazd na badanie techniczne. Sprawdzane są: czy jest tabliczka znamionowa na haku, czy wiązka elektryczna jest poprawnie zamontowana, czy hak jest prawidłowo zamontowany do karoserii.

Po wykonaniu tych czynności (opłata 36 zł ) otrzymujesz zaświadczenie, z którym udajesz się do wydziału komunikacji. Tam urzędnik wbija pieczątkę w dowód rejestracyjny i wprowadza hak do systemu CEPIK (stacja kontroli pojazdów tego nie wykonuje). Wtedy jesteś pełnoprawnym użytkownikiem haka.

Konsekwencje braku adnotacji HAK

Załóżmy zamontowałeś HAK i zaczynasz go użytkować. Trafiasz na coroczne badanie techniczne. Podczas tego badania diagnosta zauważa go, lecz brak jest adnotacji w dowodzie rejestracyjnym. W tym przypadku wynik badania OBOWIĄZKOWO uznaje się za negatywny. Wtedy z dowodem oraz zaświadczeniem o przeprowadzonym badaniu technicznym należy udać się do wydziału komunikacji, by dokonać odpowiedniej adnotacji. Czas na wykonanie tego to 14 dni. Gdy przekroczymy ten urzędowy wymóg, koszt badania technicznego wyniesie ponownie 99 zł (162 zł z instalacją gazową). Za badanie poprawkowe pobierana jest opłata 21 zł.

Inną konsekwencją braku wpisu jest … okoliczność kolizji, bądź wypadku. Brak adnotacji Hak może być podstawą do unieważnienia wypłaty odszkodowania. Firmy ubezpieczeniowe jednakże każdy taki przypadek rozstrzygają sztuka po sztuce.

Inna droga

Pozwolę sobie na swobodną opinię na ten temat. W Niemczech nie ma żadnego znaczenia dla urzędów, by mieć kontrolę nad MORDERCZYMI, NIEZANOTOWANYMI HAKAMI, ICH PRZYKRYMI DLA SPOŁECZEŃSTWA KONSEKWENCJAMI BRAKU ODPOWIEDNICH ADNOTACJI!!!!! Żartuję oczywiście trochę, lecz jest nutka w tym prawdy. Hak, jak część wymienna w pojeździe może być zamontowany i zdemontowany. Nie zgłaszamy malowania pojazdu (choć przy pierwszej rejestracji wpisujemy kolor!), wymiany zderzaka przedniego na niższy (mechanik) czy przyciemnienia szyb.

Drogo jest mieć HAK. Wydziały komunikacji są oblegane. Jest pełno ludzi rejestrujących się, kolejki na dwa, trzy miesiące do przodu. Przez bezcelową pandemię urzędy praktycznie stanęły ze strachu. Mało tego! System, do którego diagności wysyłają badania techniczne, to CEPIK 2.0

Jest to zintegrowany system, gdzie widoczność jego mają między innymi: SKP, policja czy wydziały komunikacji. Jaki zatem jest CEL drukowania zaświadczenia, by zawieźć je na miejsce, gdzie jego widoczność istnieje już w systemie. Żeby udowodnić fakt jego istnienia? Żeby potwierdzić podpisem jego wykonanie? Dla mnie kompletnie niezrozumiałe. Raczej po to, by ludzie przyzwyczajali się do słuchania rozkazów. Nieważne jak to racjonalizować i wyjaśniać, uważam to za kompletnie zbędne.

Nikt nie płaci nam za czas jaki tracimy. Gdzie jest szacunek dla drugiego człowieka i dla niego działań.

Dwie ścieżki

  • (OKRESOWE – HAK): MONTAŻ HAK – SKP (WYNIK NEGATYWNY ZA OKRESOWE + DODATKOWE NA HAK – 99+36) – WYDZIAŁ KOMUNIKACJI (WPIS) – SKP (WYNIK POZYTYWNY – 21 {99 PO 14 DNIACH}) – terminowość kluczowa
  • (HAK – OKRESOWE): MONTAŻ HAK – SKP (DODATKOWE NA HAK – 36 ZŁ) – WYDZIAŁ KOMUNIKACJI (WPIS) – SKP (BADANIE OKRESOWE – {99}) – większa fleksyjność czasowa

Pozdrawiam serdecznie 🙂