Remont generalny silnika

16 marca 2018



     Jedną z kosztowniejszych awarii, jaka może spotkać nasz pojazd jest uszkodzenie silnika. Dzieje się to najczęściej, gdy się tego nie spodziewamy, a posiadając niewielką wiedzę na temat motoryzacji, możemy się niemile zaskoczyć. Dlatego warto odwiedzać regularnie stację kontroli pojazdów, nawet gdy nie potrzebujemy przeglądu okresowego. Za pomocą posiadanego wyposażenia oraz wiedzy, diagnosta jest w stanie określić nam przybliżone prawdopodobieństwo wystąpienia awarii oraz, co ważniejsze, jak jej zapobiec.

      Stało się. Silnik odmówił nam posłuszeństwa. Sami wiele nie zdziałamy. Najlepiej odstawić pojazd do zaufanego mechanika samochodowego. Jest on w stanie określić orientacyjny koszt naprawy oraz termin odbioru auta. Warsztaty samochodowe są przygotowane na tego typu możliwości poprzez posiadanie samochodu zastępczego na czas naprawy, niezależnie od długości jej trwania. 

     Jakie są potencjalne przyczyny uszkodzenia silnika.

  • Pierwszą, do tego najczęstszą jest pęknięcie paska rozrządu. Pasek rozrządu posiada różną trwałość w zależności od technologii jego produkcji. Większość producetów samochodów zaleca wymianę paska rozrządu pomiędzy 60 a 70 tyś. kilometrów, bądź maksymalnie 5 lat od daty jego montażu. Tych dwóch instrukcji sugerujemy się pilnie trzymać, gdyż one są podstawą do jakiegokolwiek przemieszczenia pojazdu. Pęknięcie paska rozrządu w większości przypadków wiąże się remontem generalnym głowicy cylindrów. 
  • Drugą przyczyną jest zużycie uszczelki głowicy cylindrów. Przyczyną powstania takiego stanu jest najczęściej przegrzanie silnika. Użytkowanie pojazdu przy małym bądź całkowitym braku płynu chlodniczego w pojeździe może bardzo szybko spowodować owe uszkodzenie. Uszczelka głowicy cylindrów wygrzewa się, powodując przeciek płynu chłodniczego do komory spalania. Wynikiem tego jest spalanie wody i co za tym idzie nadmierne jej zużycie. Dodatkowo woda przedostaje się do oleju powodując wymieszanie się tych płynów, uniemożliwiając stabilną pracę.

          W obu przypadkach koszt naprawy jest stosunkowo spory. Nie mniej jednak gdy już nastąpi, poza remontem generalnym, silnik można wymienić. Ważne w przypadku takiego rozwiązania dowiedzieć się możliwie wiele o stanie takiego silnika oraz jego przebiegu. Czas jaki trwa naprawa mieści się pomiędzy 2 a 3 tygodniami, jeżeli chcemy w pełni profesjonalnie silnik naprawiony. W przypadku wymiany silnika o ile będziemy w stanie znaleźć taki, może zamknąć się nawet w jednym tygodniu.